5 kıtada 60 ülkeye Türk Kahvesi ihracatı

5 kıtada 60 ülkeye Türk Kahvesi ihracatı

Türkiye’de ithal edilen çiğ kahvede son 10 yılda rekor artış var. 2011 yılında 17 bin ton olan çiğ kahve ithalatı, 2022’de 70 bin tona dayandı. 3’üncü nesil kahveciler, pazarı tetiklese de taht hâlâ Türk kahvesinin. Kurukahveci Mehmet Efendi Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Kurukahveci, “Pazarın yüzde 70’i Türk kahvesinin’’ dedi.

Dünyada kişi başına çay tüketiminin en yüksek olduğu ülkelerin başında yer alan Türkiye, son 10 yılda kahve tüketiminde de gaza bastı. 3’üncü nesil kahve dükkanlarının sayısının artmasıyla hareketlenen sektör, dünya çapında kahve fiyatlarında yaşanan artışa rağmen hızlı büyümesini sürdürüyor. Türkiye’de kahve pazarında faaliyet gösteren Kurukahveci Mehmet Efendi Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Kurukahveci, Türkiye’ye ithal edilen çiğ kahvede son 10 yılda 4 kata varan büyük bir artış kaydedildiğini belirterek, ‘’2011 yılında 17 bin ton olan çiğ kahve ithalatı, 2014’te 30 bin tona, 2022’de ise 70 bin tona dayandı. Kahvede yerli üretim olmadığı için tüketimin de aynı miktarlarda arttığını söylemek yanlış olmaz’’ dedi.

Ağırlığını koruyor

Son yıllarda, 3’üncü nesil kahveciler diye nitelendirilen yeni kahve dükkanlarının sektörü büyüttüğünü ama Türk kahvesinin hâlâ Türkiye’de açık ara en çok tüketilen kahve olarak ağırlığını koruduğunu vurgulayan Mehmet Kurukahveci, ‘’Nielsen verileri, ülkemizde yaklaşık yüzde 70 oranında Türk kahvesi tüketildiğini söylüyor’’ diye konuştu.

”Rusya, Bulgaristan, İngiltere, Hollanda, Fransa ihracatımızda üst sıralarda”

Türkiye’nin ithal ettiği çiğ kahvenin yaklaşık yüzde 30’unun Dudullu’daki tesislerinde işlendiğini ifade eden Kurukahveci, ‘’Bunun da yüzde 10–12’sini kavrulmuş ve öğütülmüş olarak Kurukahveci Mehmet Efendi markası altında yurt dışı pazarlarına ihraç ediyoruz. 5 kıtada 60 ülkeye ihracatımız var. Rusya, Bulgaristan, İngiltere, Hollanda, Fransa ihracatımızda üst sıralarda. Suudi Arabistan yakında en büyük pazarımız olabilir. Şili’ye bile ihracatımız var. Türk Kahvesi de farklı pişirme tekniği ve lezzetiyle ilgi çekiyor’’ ifadelerini kullandı.

Fiyatlarda hafif düşüş

Mehmet Kurukahveci, 2019’da Brezilya’da yaşanan don ve daha sonra salgın sebebiyle kahve fiyatlarının son birkaç yılda 4–5 kat arttığını söyledi. Kurukahveci, ‘’Kahve fiyatlarında iklim çok belirleyici. Bu sene don olmadı. Şu anda fiyatlar belirli bir noktada sabitlendi, hatta bir miktar geri geldi’’ dedi.

Antalya kahvesinin aroması çok iyi

Mehmet Kurukahveci, Türkiye’nin de orta vadede kahve üreticisi ülkeler arasına girebileceğini söyledi. Kurukahveci, ‘Biz de 2019’dan bu yana Antalya Gazipaşa’da Yaşar Dağtekin adındaki bir çiftçimizin denemelerine destek oluyoruz. Dört dönümlük bir alanda sera altında 200’e yakın kahve fidanı dikildi. Fideler henüz iki yaşında ama bazılarında meyveler oluşmaya başladı. İlk neticeler çok olumlu. Gazipaşa’da ürettiğimiz bu kahvenin çok iyi bir aroması var. Tabii ki ihtiyacımızı karşılayacak bir seviyeye gelmesi uzun zaman alır ama, ama bu üretim denemeleri başarılı olursa kahve tarımına ilgi artabilir’ şeklinde konuştu.

Mehmet Kurukahveci, son olarak Eminönü’ndeki tarihî mağazalarının bitişiğinde Tahmis Binası’nı inşa ettiklerini anlattı. Burada bulunan kahve kütüphanesinde markanın 150 yılını anlatan sergi bulunuyor.

(Hürriyet)